ARTIFY:
- Agata Małek
- Gabriela Kłos-Kufel
- Krzysztof Lingo
- Martyna Listkowska
- Michał Pogoda
SKAPPA:
- Agata Pałach-Bożek
- Agata Tumidajewicz
- Kamil Bożek
- Paula Pniewska
- Paweł Łuciuk
- Stefan Paruch
ARTIFY:
SKAPPA:
EDUDEPTH:
Dołącz do nas w tworzeniu edukacyjnych narzędzi open source dla jednej z największych instytucji kultury w Polsce – Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.
Głównym celem tego tygodniowego sprintu kreatywnego jest przygotowanie prototypu jednego z dwóch potencjalnych narzędzi online, opartych na kolekcjach online:
● Narzędzia online skierowanego do nauczycieli, wykorzystującego kolekcję Zachęty do rozwijania zainteresowania sztuką u uczniów, poza ramami programu szkolnego. Powinno ono pomóc w zachęceniu uczniów do samodzielnego badania cyfrowych artefaktów, odkrywania nowych form sztuki i angażowania się w nie w kreatywny sposób.
● Narzędzia internetowego dla użytkowników strony Zachęty, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, które będzie ułatwiać przyjazną i łatwą eksplorację cyfrowej kolekcji sztuki w sposób, który będzie odpowiadał szczególnym potrzebom osób niepełnosprawnych. Narzędzie to mogłoby wykorzystywać m.in takie rozwiązania jak audiodeskrypcja, opisy alternatywne czy tłumaczenie filmów na Polski Język Migowy.
Możesz wykorzystać zasoby z kolekcji online Zachęty, ale zapraszamy również do łączenia ich z dziełami sztuki i materiałami ze zbiorów online Europeany i Wikimedia. Możemy Ci w tym pomóc.
GLAM to akronim od słów w języku angielskim “galleries, libraries, archives, and museums (“galerie, biblioteki, archiwa i muzea”) i odnosi się do instytucji kultury, których misją jest zapewnienie dostępu do wiedzy.
Zachęta jest jedną z instytucji GLAM, a nasz projekt poświęcony jest ułatwianiu innowacji IT w sektorze GLAM.
Hack(art)hon jest częścią projektu „Otwarta Zachęta”, realizowanego przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki i Fundację Centrum Cyfrowe wraz z Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych. Jest to obszerny i kompleksowy projekt digitalizacji i udostępniania zbiorów sztuki współczesnej w Polsce. W 2023 roku, dzięki nowemu systemowi udostępniania kolekcji, użytkownicy online zobaczą w technologii 3D kilkaset dzieł z cyfrowej kolekcji Zachęty – w tym rzeźby takie jak Piramida zwierząt Katarzyny Kozyry czy Tumours Personified Aliny Szapocznikow.Możesz stać się częścią tego prestiżowego projektu, tworząc narzędzia edukacyjne oparte na otwartym API, które jest rozwijane w ramach projektu Otwarta Zachęta.
W hack(art)honie wezmą udział osoby z różnych dziedzin i specjalizacji, dzięki czemu uczestnicy będą mogli poznać różne perspektywy na to samo zadanie oraz uczyć się od siebie nawzajem. Spodziewaj się specjalistów z obszarów: IT, UX/UI, edukacji kulturalnej czy kolekcji muzealnych.
Poznasz również wielu doświadczonych ekspertów z dziedziny projektowania innowacji, sektora kreatywnego oraz specjalistów od dostępności. Dzięki konsultacjom z mentorami będziesz mógł przetestować swoje pomysły na każdym etapie ich realizacji.
Zadanie konkursowe ma wymiar praktyczny, a zwycięski projekt, jeśli spełni nasze oczekiwania, będzie rozwijany i wdrażany na dalszym etapie projektu “Otwarta Zachęta”. Z twojego pomysłu mogą w przyszłości korzystać miliony osób!
Warunkami oceny projektu jest wykorzystanie API Otwartej Zachęty oraz obiektów zdigitalizowanych w ramach projektu Otwarta Zachęta. Jeśli w jednym projekcie wykorzystacie także zasoby Europeany i Wikimedia, Wasze szanse na wygraną wzrosną.
Zespołom, które stworzą 3 najlepsze projekty zostaną przyznane nagrody o łącznej wysokości 10000 EUR!
Dla I miejsca 5 000 EUR na Zespół
Dla II miejsca 3 000 EUR na Zespół
Dla III miejsca 2 000 EUR na Zespół
(pomniejszone o należny podatek)
Fundacja Centrum Cyfrowe – jest organizacją pozarządową z siedzibą w Warszawie. Od ponad 7 lat pomagamy instytucjom GLAM w cyfrowej transformacji, promując własny standard otwierania zbiorów online. Prowadzimy open-source’owe projekty informatyczne dotyczące digitalizacji i tworzymy narzędzia cyfrowe we współpracy z największymi polskimi instytucjami kultury i firmami informatycznymi. Lubimy określać się jako przewodnicy, tłumacze między sektorem IT a sektorem kultury, znający oba środowiska i dbający o to, by mogły one wzajemnie zrozumieć swoje potrzeby, w celu stworzenia jak najlepszego rozwiązania cyfrowego.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki – muzeum sztuki współczesnej w centrum Warszawy, w Polsce. Kolekcja Zachęty jest wizytówką polskiej historii sztuki XX i początku XXI wieku. W kolekcji znajdują się prace klasyków polskiej sztuki, takich jak Tadeusz Kantor, Henryk Stażewski, Alina Szapocznikow, Wojciech Fangor, a także światowej sławy artystów współczesnych – Mirosława Bałki, Katarzyny Kozyry, Goshki Macugi, Krzysztofa Wodiczki czy Wilhelma Sasnala.
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych – stowarzyszenie osób przy galerii Zachęta, którym bliska jest sztuka współczesna, chcących w niej aktywnie uczestniczyć i czerpać z dorobku polskiej kultury. Towarzystwo współpracuje z Zachętą przy projektach edukacyjnych.
Xfaang to zróżnicowany zespół programistów, inżynierów i współpracowników, którzy poświęcają się dostarczaniu transformacyjnych rozwiązań dla naszej klienteli. Wnosi umiejętności i doświadczenie firm z sektora Big Tech, a także kładzie niezwykły nacisk na jasną komunikację jako złoty klucz do udanej współpracy i satysfakcjonujących rezultatów we wszystkich projektach. W ostatnim czasie w centrum uwagi Xfaang znalazła się współpraca z instytucjami chroniącymi dziedzictwo kulturowe. Pomaga im przejść do ery cyfrowej i stać się bardziej interaktywnymi i dostępnymi dla społeczeństwa.